1 października już po raz trzeci odbędzie się kampania społeczna Dzień Polskiej Muzyki. Dzień Polskiej Muzyki to ogólnopolskie święto polskiej muzyki, w którego celebrację zaangażowani są wszyscy, dla których polska muzyka jest nieodłącznym elementem życia, a więc polscy Artyści, fani polskiej muzyki, a także firmy i organizacje z każdego segmentu polskiego rynku muzycznego.
Kampania DZIEŃ POLSKIEJ MUZYKI, ma na celu promocję polskiej muzyki i wsparcie polskiego rynku muzycznego. Za pośrednictwem mediów pragniemy zachęcić fanów, do częstszego słuchania polskiej muzyki. Słuchając polskiej muzyki w ulubionej stacji radiowej lub telewizji muzycznej, w serwisach streamingowych, na żywo podczas koncertów lub tradycyjnie słuchając płyt lub nawet kaset ulubionych Artystów, wspieramy ich i polski rynek muzyczny. W DNIU POLSKIEJ MUZYKI przypominamy odbiorcom i fanom polskiej muzyki, że to oni stanowią o sile i kondycji lokalnego rynku muzycznego. Im więcej polskiej muzyki będziemy słuchali, tym większe możliwości rozwoju artystycznego i eksportowego stwarzamy naszym ulubionym Artystom i tym silniejsza staje się pozycja rodzimego rynku na arenie międzynarodowej. Tego dnia już po raz kolejny zabrzmi wspólne pasmo radiowo-telewizyjne z tylko polską muzyką na antenach ponad 50 stacji radiowych i telewizji muzycznych w Polsce. Największe sklepy muzyczne i bileterie ponownie przygotowują dla fanów specjalne promocje na zakup płyt, kaset i biletów na koncerty oraz wyjątkowe spotkania z Artystami na żywo. Serwisy streamingowe aktywnie promują playlisty z polską muzyką oraz udostępniają swoim odbiorcom wiadomości o Dniu Polskiej Muzyki. Podczas Dnia Polskiej Muzyki na antenach rozgłośni radiowych i stacji telewizyjnych będzie można usłyszeć znacznie więcej polskiej muzyki niż zwykle czy też posłuchać audycji z wyjątkowymi muzycznymi gośćmi. DZIEŃ POLSKIEJ MUZYKI w wymiarze medialnym to także okazja do ciekawych rozmów z Artystami, wzruszeń z polską muzyką w tle i dyskusji z ekspertami o polskim rynku muzycznym, o jego aktualnej kondycji, o tym jaka perspektywa czeka branżę muzyczną w obliczu zmieniających się warunków epidemiologicznych, zachodzących przemian technologicznych i innych wyzwań gospodarczo-społecznych. Natomiast w wymiarze osobistym, przesłaniem tegorocznej edycji kampanii dla fanów i odbiorców muzyki jest współpraca. Muzyka łączy – WSZYSTKICH. Dzieląc się radością z obcowania z polską muzyką i muzykami, pragniemy przypomnieć, że muzyka jest źródłem radości, siły, inspiracji oraz uniwersalnym językiem zjednoczenia i współpracy, a także kluczem do pokonywania wielu przeciwności.
IDEA KAMPANII: Pomysł na kampanię DZIEŃ POLSKIEJ MUZYKI zrodził się w 2019 roku z inicjatywy Agencji Artistars, w trosce o rozwój polskiego rynku muzycznego. Branża muzyczna w Polsce w 2019 roku rozwijała się całkiem dobrze, w każdym segmencie rynku odnotowano wzrost, jednak był on dalece niewystarczający jak na potencjał polskiego rynku muzycznego. Wydatki Polaków na muzykę kształtowały się średnio na poziomie 8,4 zł rocznie per capita, a cały polski rynek fonograficzny rósł ponad 3-krotnie wolniej niż średnia globalna i aż 4-krotnie wolniej niż w wielu krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Intencją twórców kampanii było stworzenie projektu, który zaangażuje i połączy wszystkich uczestników rynku muzycznego – Artystów, rozgłośnie radiowe i telewizje muzyczne, firmy i organizacje odpowiedzialne za produkcję, wydawanie, ochronę praw, dystrybucję i promocję muzyki, w tym podmioty sektora koncertowego oraz fanów, bez względu na wiek, preferencje muzyczne czy status ekonomiczny – by wspólnie celebrując polską muzykę, np. słuchając jej częściej w radiu, telewizji bądź w streamingu, kupując płyty czy bilety na koncerty, przyczynili się do wzmocnienia kondycji polskiego rynku muzycznego i jego pozycji na świecie. Ubiegłoroczne zamrożenie części branży muzycznej, poważnie zachwiało sytuacją ekonomiczną rynku muzycznego, zwłaszcza sektora koncertowego, dla którego skutki kryzysu, mimo jego częściowego odmrożenia, będą odczuwalne jeszcze przez kilka najbliższych lat.
Lockdown dla wielu Artystów stał się także okazją do złapania twórczego oddechu i poszukiwania nowych inspiracji, co zaowocowało serią ciekawych nowości wydawniczych. Letni sezon koncertowy pokazał, jak bardzo zarówno fani, jak i Artyści są spragnieni koncertów na żywo. W serwisach streamingowych w Polsce notowania polskich utworów nieprzerwanie dominują nad zagranicznymi. Mimo pandemii, wartość polskiego rynku muzycznego wzrosła o 1% wobec roku poprzedniego generując przychody na poziomie ok. 434 mln PLN. Polacy w ubiegłym roku znacznie częściej słuchali muzyki w streamingu (aż o 62%), co przy jednoczesnym zmniejszeniu sprzedaży płyt, kaset czy winyli o 14,3%, przełożyło się na wzrost wydatków polskich konsumentów na muzykę per capita o 0,34 USD, czy ok. 1,29 zł do kwoty 9,57 zł (wydatki na streaming oraz muzykę na nośnikach cyfrowych i fizycznych). Ten niewielki wzrost to dobry prognostyk, bowiem w niektórych krajach odnotowano spadek przychodów. Niemniej obserwując trendy rynków muzycznych u naszych sąsiadów, np. w Czechach, na Słowacji, w Rosji czy w krajach Bałtyckich, uświadamiamy sobie jak wiele jeszcze mamy wspólnie do zrobienia, by pozycja naszego kraju w światowych rankingach rynku fonograficznego rosła. Dla porównania w Czechach wartość lokalnego rynku w ujęciu rocznym wzrosła o 8,3%, na Słowacji o 14,1%, w Rosji aż o 30%, w krajach Bałtyckich (Estonia, Litwa i Łotwa) o 13%. Natomiast w ujęciu globalnym, światowy rynek muzyczny wzrósł o 7,4%.
Organizatorem Kampanii jest Fundacja EMPOWER POLAND.
Współorganizatorem 3. edycji Kampanii jest Stowarzyszenie Autorów ZAIKS. Kampanię będzie można śledzić na facebooku na stronie: facebook.com/Dzień-Polskiej-Muzyki i instagramie. 
#DzieńPolskiejMuzyki #PolishMusicDay
ŹródłoFundacja EMPOWER POLAND

Pin It on Pinterest

Share This